Cash. Het is een heilig huisje voor ondernemers, of dat zou het toch moeten zijn. Een positieve cashflow kan deuren naar nieuwe aanwervingen, productontwikkeling… openen, maar een negatieve kasstroom kan die deuren al snel weer sluiten. In deze blog vertellen we je wat cashflow precies is en hoe je die als ondernemer onder controle kan krijgen.
Omzet min kosten
Laten we eerst even verduidelijken wat we precies verstaan onder cashflow. Dit bereken je door je handelsgoederen (voorraad) en je algemene kosten (huur, bezoldigingen, marketing, verzekeringen…) af te trekken van je inkomsten. Vervolgens verminder of vermeerder je dat resultaat met de verandering van het werkkapitaal –in deze blog leggen we uit hoe je je werkkapitaal berekent- en dan bekom je de operationele cashflow. Simpel gezegd kan je stellen dat je activiteit winstgevend is als deze positief is. Is het resultaat van die bewerking negatief, dan weet je dat er iets schort aan je verdienmodel.
Daarnaast zijn er nog de investeringscashflow en de financiële cashflow. Het eerste type verwijst naar de plussen en minnen van je investeringen, bijvoorbeeld het aankopen van een machine (-) of het van de hand doen van een toestel (+). De financiële cashflow ten slotte slaat op de inkomsten en uitgaven van leningen of andere financieringsvormen.
Als de som van de operationele, financiële en investeringscashflow negatief is, dan spreken we van een cash burn.
Op welke knoppen kan ik drukken om mijn cash onder controle te houden/te krijgen?
Als ondernemer zit je in de driver’s seat. Weet dat de beslissingen die je maakt, ook een impact zullen hebben op je cashflow. Als je niet wéét dat je een cashprobleem hebt, kan je er ook niets aan veranderen.
Een cashprobleem kan trouwens elk type onderneming overkomen: van een start-up die moet zwoegen om de eerste klanten binnen te halen, over groeibedrijven die sneller willen groeien dan hun cash toelaat tot volwassen kmo’s die zich financieel in slaap laten wiegen.
Hoe krijg je grip op alle inkomsten en uitgaven om je cashflow te optimaliseren? Hierna onze 7 tips:
- Ga na welke uitgaven een must zijn en wat de nice-to-haves zijn. De nice-to-haves kunnen de eerste zijn die op de schop gaan als je de cashriem wat strakker wil aantrekken.
- Leg je salestraject kritisch onder de loep: hoe lang is de termijn tussen het eerste contact en de eerste factuur? Zolang je niet factureert, ben je eigenlijk aan het voorfinancieren en daarvoor is natuurlijk cash nodig.
- Leg de betaaltermijnen van je uitgaande en inkomende facturen naast elkaar: wanneer komt het geld binnen en wanneer moet het ten laatste buiten naar je leverancier?
- Optimaliseer je voorraadbeheer. Zijn er zaken die je ruim op voorhand moet aankopen om zelf niet in leveringsproblemen te komen of werk je volgens een (goedkoper maar risicovoller) just-in-time-principe? Hoe langer je iets in voorraad houdt, hoe hoger de kost. Want zolang je zelf geen verkoop realiseert, verdien je niks aan je voorraad.
- Doorspit je uitgaven: is een switch van leverancier bijvoorbeeld voordeliger? Is die ene tool wel essentieel?... Hoe groter je je marge kan maken, hoe beter, want het is uiteindelijk daarmee dat je je lonen, huur, marketing… bekostigt.
- Kan je recurrente inkomsten genereren of verhogen? Inkomsten waarvan je bijvoorbeeld elke maand verzekerd bent, maken je financieel stabieler. Natuurlijk is dit niet in elke business mogelijk. Misschien kan je trouwens op zoek gaan naar nieuwe inkomsten? Corona heeft bij veel bedrijven de creativiteit aangewakkerd om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Extra diensten/producten aanbieden kan extra cash genereren.
- Kijk naar de toekomst! Welke gevolgen zullen je beslissingen hebben op je cashflow? Wanneer maak je investeringen en zorgen die op een bepaald moment voor een cashflowdip, die je bijvoorbeeld met meer eigen inbreng of externe financiering zal moeten opvangen? En hoe lang is je runway, de periode waarin je nog met eigen middelen verder kan, precies?
Wat als je cashflownegatief bent?
Een negatieve cashflow zou voor elke ondernemer een alarmsignaal moeten zijn. Maar dat hoeft niet het einde van je bedrijf te betekenen. Vaak is externe financiering een oplossing. Natuurlijk zal je externe financiers ervan moeten overtuigen dat je concept wél een positief operationeel resultaat kan genereren. Je huiswerk maken en -opnieuw- je cijfers kennen is dan ook cruciaal om succesvol financiering op te halen.
Als je op zoek gaat naar externe financiering, kan je bij verschillende partijen aankloppen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bank, business angels, de overheid (subsidies…) en crowdfunding. Sowieso is het gezond om een financieringsmix op te stellen, waarbij je geld ophaalt bij verschillende kanalen.
Een overname behoort ook tot de mogelijkheden. Het komt vooral bij snelle groeiers voor dat ze op vlak van cash zichzelf voorbijlopen. Overgenomen worden betekent in dat geval een stevige cashinjectie, maar natuurlijk verlies je dan de controle over het bedrijf.
Welke tips heb jij om je cashflow gezond te houden? Laat gerust van je horen.